- Bij het formuleren van de visie van de nieuwe school hebben we ons eerst gericht op het pedagogisch klimaat. In een beleidsdocument hebben we vastgelegd hoe we willen dat we als teamleden met elkaar omgaan, op welke manier we kinderen tegemoet treden en hoe we willen dat kinderen elkaar benaderen. Hiermee willen we de voorwaarden scheppen die er voor zorgen dat kinderen zich ‘lekker in hun vel’ voelen. Als aan deze basisvoorwaarden wordt voldaan, kunnen kinderen zich open stellen om tot leren te komen.
- We proberen in onze school een ontspannen en daardoor prettige sfeer te creëren. We zien het als onze taak kinderen zich ‘veilig’ te laten voelen, hen te prikkelen en uit te dagen door onze manier van lesgeven. We leren kinderen elkaar te respecteren en laten hen zien alle kinderen verschillend zijn: ‘jij kan dit goed en een ander dat’. We geven aan dat we elkaar niet uitlachen en dat we verschillen accepteren. We willen in onze school het goede benoemen, van gemaakte fouten moet je namelijk leren. We hebben daarom afgesproken om fouten verbeterpunten te noemen en de rode pen niet langer te gebruiken om deze verbeterpunten aan te strepen.
- Wat we op De Wieken erg belangrijk vinden, is dat kinderen niet alleen leren van de leerkracht. Zij kunnen namelijk ook veel leren van en met elkaar. Daarom stimuleren we het leren samenwerken tussen kinderen en maken daarmee gebruik van de vaardigheden die kinderen bezitten om van elkaar te leren. Daarnaast vinden we het erg belangrijk dat kinderen zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun leerproces en daarbij een grote mate van zelfstandigheid krijgen. In onze school zullen kinderen dus ook buiten het eigen lokaal aan opdrachten werken. Rondom thema’s vergaren kinderen informatie door te werken aan presentaties, muurkranten en andere werkstukken. Deze leerinhouden delen zij vervolgens met hun klasgenoten.
- In onze visie staat ook duidelijk omschreven dat we op onze school willen aansluiten bij leerstijlen van kinderen. Ieder kind is verschillend en komt op een eigen manier tot leren. Daarom werken we op De Wieken met het concept van Meervoudige Intelligentie van Howard Gardner. Met didactische werkvormen in de groep sluiten we aan bij de acht intelligenties waarover ieder kind beschikt en krijgen we zicht op diens individuele leerstijlen. In het MI-concept gaan we er daarom vanuit dat kinderen niet over één maar over meerdere intelligenties beschikt. Dit maakt ieder kind uniek in zijn soort. We kijken op De Wieken dan ook niet ‘hoe intelligent een kind is’, maar ‘hoe is een kind intelligent’. Op deze manier kunnen we gebruik maken van zijn talenten en deze inzetten om tot leren te komen.
- Uiteraard kunnen we dit niet alleen, het team is slechts één van de Wieken
van onze school. Samen met de kinderen en u, als ouders/verzorgers, kunnen wij
ons onderwijs pas goed vorm geven. We zullen daarom veel contact met elkaar
moeten onderhouden, via de formele wegen als ouderavonden en ons
informatieblaadje, het Wiekendje. Uiteraard staat onze deur ook
open op andere momenten om te kunnen overleggen over uw kind. Het is tenslotte
uw kapitaal waar wij mee mogen werken en dat is voor ons een groot goed.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten